فرآوری چوب در صنعت مبلمان – بخش دوم – خوگرپلاس
نوشته شده توسط : هانی

فرآوری چوب در صنعت مبلمان – بخش دوم – خوگرپلاس

در ادامه مبحث فرآوری چوب، متأسفانه در اکثر کارخانه های چوب بری برای برش از الگوی برش مماسی استفاده می شود که به دليل سرعت بالاتر و تا حدی راندمان ظاهری بيشتر طرفدارانی دارد. 


در ادامه مبحث فرآوری چوب، متأسفانه در اکثر کارخانه های چوب بری برای برش از الگوی برش مماسی استفاده می شود که به دليل سرعت بالاتر و تا حدی راندمان ظاهری بيشتر طرفدارانی دارد.

 

اما در واقع راندمان نهايی بدست آمده برای توليدکننده به دليل ايجاد معايب زياد در چوب کاهش خواهد يافت.
از طرفی برش و نحوه قرار دادن گرده بينه های مختلف در مسير برش با يکديگر متفاوت است.

 

شخصی که عمل برش را انجام می دهد لازم است که از چوب و معايب آن و انواع چوب های واکنشی و تراکم بافت چوب دربخش های مختلف گرده بينه آگاهی داشته باشد. 

به عنوان مثال در چوب های واکنشی، تخته بايد به نحوی برش داده شود که چوب متراکم واکنشی با چوب طبيعی در يک تخته قرار نگيرد.

 

اين امر موجب تفاوت دانسيته در دو سمت يک تخته شده و اختلاف تنش در يک تخته ايجاد می کند که در هنگام خشک شدن موجب بروز معايبی مانند کج و تابيده شدن تخته خواهد شد.

 

پس از برش گرده بينه و تبديل آن به تخته بلافاصله بايد سطح تخته را از خاك اره پاك کرد زيرا اين بخش فضای بسيار مناسبی را برای تغذيه، فعاليت و رشد کپک ها و قارچ ها فراهم می کند.

غوطه ور شدن در آب

پس از در آب تميز کردن سطح تخته ها، در صورتی که قبلا غوطه ور نبوده اند، بايستی به استخر آب انتقال يابند.

 

نکته ايی که بايد بدان توجه کرد آن است که در هنگاميکه تخته ها در آب قرار می گيرند بايستی در ميان تخته ها فاصله مناسبی ايجاد شود تا ضمن جلوگيری از چسبيدن تخته ها به يکديگر، آب تمام تخته را فرا بگيرد.

 

برای تيمار تخته ها بهتر است که دمای آب ۴۰ الی ۵۰ درجه سانتيگراد همراه با گردش آب درون استخر باشد و اين شرايط به مدت ۱۰  الی ۱۵ روز ادامه داشته باشد.

 

در فرآوری چوب ، استفاده از استخر آب قبل از کوره دارای مزايا و محاسنی است. به طور مثال انجام تيمار حرارتی-رطوبتی تخته ها پيش از ورود به کوره چوب خشک کنی موجب کاهش بخش قابل توجهی از تنش های موجود در چوب می شود.

مزایای غوطه ور شدن چوب

در نتيجه عمليات خشک شدن در چوب با معايب کمتری ادامه خواهد داشت. با انجام اين تيمار دمای چوب تا حدی بالاتر رفته و آب به درون مغز چوب نفوذ پيدا می کند.

 

بنابراين سرعت انتقال حرارت به مغز چوب در هنگام خشک شدن افزايش يافته و چوب ها سريعتر خشک می شوند.

 

با اين عمل بخشی از قندهای پليمر نشده، قندهای ساده و نشاسته موجود در تخته که مورد علاقه حشرات و قارچ ها هستند از چوب خارج می شوند.

 

بنابراين چوب فرآوری شده دارای مواد مغزی کمتری برای حشرات و قارچ ها بوده و کمتر مورد حمله قرار می گيرند.

 

با غوطه ور شدن چوب در آب گازهايی چون دی اکسيدکربن و آرسنيک از آن خارج می شود و اين امر منجر به کاهش تنش در چوب می شود.

 

با توجه به اينکه بخشی از مواد قندی و ساير مواد موجود در چوب با غوطه وری در آب از آن خارج می شود و اين امر باعث کاهش تنش در چوب می شود.

 

همچنین کيفيت ابزارخوری چوب بهتر شده و رنديدن و بريدن چوب با سرعت بيشتری انجام می شود و در نتيجه آسيب ديدگی تيغ ها نيز کاهش می يابد.

 

حرکت رنگدانه های موجود در چوب در سطح تخته موجب همرنگی و يکنواختی چوب می شود که اين امر اهميت زيادی در توليد محصول يکرنگ و با کيفيت رنگ مناسب خواهد داشت.

خشک کردن در فرآوری چوب

بعد از طی ۱۰ تا ۱۵  روز تخته ها از استخر خارج شده  و داخل کوره چوب خشک کنی می شود. در اين مرحله نيز چيدمان صحيح تخته ها از اهميت بالايی برخوردار است. بايستی ميان چوب ها دستکهايی که دارای شيار نيز هستند قرار گرفته تا حرکت هوا و گرما به خوبی صورت پذيرد.

 

نکته ايی که در اين مرحله بايد رعايت شود مهار کردن چوب ها است که اين امر از پيچيدگی و تابيدن چوب جلوگيری می کند.

 

چوب خشک خارج شده از کوره چوب خشک کنی، چوب با کيفيت و مناسبی جهت کار در کارخانه های صنايع مبلمان، درسازی و کليه کارخانه های ساخت مصنوعات چوبی خواهد بود.

 

برای آشنایی با فروشندگان و عرضه کنندگان انواع چوب و مشاهده جزییات محصولات به سایت خوگرپلاس وارد شوید.





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: